czwartek, 12 stycznia 2012

"Mass media bitwa"- vol.1 - POZYTYWY

    
Naszą batalię rozpoczniemy od przypomnienia czym właściwie są mass media. Mianowicie :


Mass media to inaczej mówiąc środki masowego przekazu. Na owe środki składa się obecnie wiele elementów, którymi miedzy innymi są: prasa, telewizja, radio, publikacje oraz coraz popularniejszy Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat, kino. Środki masowego przekazu to element kultury masowej. Media uważane są za pośredników pomiędzy wydarzeniami, które mają miejsce na świecie a społeczeństwem. Rozwój mass mediów nastąpił głównie na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku, zaś wkrótce stały się nieodłączną częścią życia niemal każdego człowieka.

Obecnie dużo mówi się o negatywnym wpływie mediów na jednostkę, w szczególności o ujemnym odziaływaniu na psychikę oraz zachowanie młodego, dorastajacego człowieka. Media, a w szczególności telewizja czy w dobie XXI wieku powszechnie dostępny internet są szeroko krytykowane i uważane za "pożeracz czasu", czynnik uzależniający lub generator złych wpływów promieniujących na dziecko, nastolatka.

W tym poście chciałabym się skupić jednak na funkcjach, plusach i pozytywnych stronach oddziaływania mass mediów, mimo aktualnie panującego nastawienia na dyskredytację tychże.

Przez środki masowego przekazu odbywa się transmisja kultury, czyli transmisja dziedzictwa społecznego następnym pokoleniom.Wychodząc od tej podstawy, zestaw zadań i funkcji mediów w społeczeństwie jawi się następująco:
  • Informacja
    • dostarczanie informacji o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, kraju i na świecie,
    • wskazywanie rozkładu sił we władzy politycznej,
    • ułatwianie innowacji, adaptacji i rozwoju.
  • Korelacja
    • wyjaśnianie, interpretowanie oraz komentowanie znaczenia i sensu wydarzeń i informacji,
    • popieranie ustalonych norm i autorytetów.
    • socjalizacja
    • koordynowanie jednostkowych i zbiorowych działań społecznych,
    • tworzenie consensusu społecznego i politycznego,
    • ustalanie autorytetów i nadawanie statusu społecznego.
  • Kontynuacja
    • wyrażanie dominującej kultury oraz subkultur i nowych wydarzeń kulturalnych,
    • wytwarzanie i utrzymywanie wspólnoty wartości.
  • Rozrywka
    • organizowanie zabawy, odprężenia i relaksu,
    • redukowanie napięcia społecznego.
  • Mobilizacja
    • kampanie publiczne w sferze polityki, wojny, rozwoju ekonomicznego i religii. 
     
     
    Oprócz wyżej wymienionych ogólnych funkcji środków masowego przekazu, jako przyszły pedagog uważam, że warto pochylić się nad ich niedocenioną funkcją edukacyjną i poznawczo-kształcącą.
    Funkcja poznawczo-kształcąca polega na tym, że media rozszerzają pole poznawcze uczących się przez udostępnienie im całej, rozległej rzeczywistości, rozwijając jednocześnie ich procesy percepcyjne, intelektualne i wykonawcze. Dziecko za pomocą mediów może oglądać np. autentyczne zwierzęta afrykańskie w ich naturalnym środowisku, relację z podróży do Chile czy dowolny  fragment rzeczywistości, który jest niedostępny bezpośredniej obserwacji. Młody człowiek może poszerzać swoją wiedzę o otaczającym świecie, być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami, wzbogacać swoje zainteresowania czy czerpać szeroko pojęte inspiracje. Również różnorakie programy edukacyjno-naukowe zaadaptowane do użycia za pomocą komputera stanowią dla ucznia niezwykle ciekawy, stymulujący sposób zdobywania wiedzy oraz są urozmaiceniem konwencjonalnego uczenia się.

    Kolejną ogromną zaletą mass mediów jest na pewno funkcja rozrywkowa. Każdy z nas w niezwykle bogatej ofercie programów rozrywkowych, filmów, książek, publikacji, czasopism, stron internetowych, etc. znajdzie optymalny dla siebie element, który pozwoli się odprężyć, zrelaksować, oderwać od bieżących problemów czy mówiąc kolokwialnie odstresować. Sprzyja to redukcji napięcia społecznego, stresu, frustracji, pozwala nabrać dystansu do trosk, otaczającego świata i nas samych. 



    Ponadto dzięki środkom masowego przekazu obserwuje się wzrost szeroko pojętej kultury. Przy odpowiednim doborze odbieranych treści, służą one naszemu ubogaceniu, uwrażliwieniu, zyskaniu orientacji w otoczeniu. Zaobserwować można wpływ na emocjonalność, procesy twórczego myślenia czy stymulację funkcji poznawczych u dzieci oglądających odpowiednie dla swojego wieku programy.

    Aby korzystanie ze środków masowego przekazu spełniało przede wszystkim pozytywną funkcję edukacyjną, należy starać się odpowiednio ukierunkowywać korzystanie z mediów. Nauczyciele i wychowawcy powinni z jednej strony prowadzić odpowiednio przemyślaną edukację medialną, z drugiej zaś strony wskazywać na idące z tej strony zagrożenia. Mass mediów nie należy się bać, ale wykorzystywać je jako środki do osiągnięcia pożądanych celów. Odbiorca środków masowego przekazu w miarę wzrostu poziomu wykształcenia sam zacznie zmieniać swój stosunek do przekazywanych treści. Jego odbiór będzie bardziej przemyślany i zorientowany na wybór treści wyższego rzędu i na ich aktywny odbiór.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz